Derfor skal du tage på højskole i dit sabbatår

Der er nogle oplevelser her i livet, som du ikke bør snyde dig selv for – og en af dem er et højskoleophold. Det er nemlig en helt unik, intens og uforglemmelig oplevelse, hvor du får mulighed for at danne en masse nye venskaber og lære en masse nyt inden for dit interesseområde.

Du bliver klogere på dig selv

Et højskoleophold er den perfekte løsning, hvis du endnu ikke ved, hvad du vil med dit liv. Når du tager på højskole, får du nemlig et nyt perspektiv på det hele, og det kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken uddannelse du skal satse på. Det giver dig også mulighed for at udforske dine interesser og blive klogere på det, du allerede elsker at lave. Et helt nyt miljø med nye mennesker, nye omgivelser og udforskning af interesser kan virkelig hjælpe dig med at blive klogere på dig selv – og det kan uden tvivl gøre det nemmere for dig at finde ud af, hvad du gerne vil bruge dit liv på.

Du bliver klogere på din interesse

Hvis du har en specifik interesse, som du godt kunne tænke dig at udforske, inden du f.eks. skal søge uddannelse, så er et højskoleophold det rette valg for dig. Inden du bliver helt voksen, skal studere, i praktik og senere finde et arbejde, kan et højskoleophold være lige det pusterum, du har brug for, hvor du kan blive klogere på lige netop det, der interesserer dig, inden du går i gang med resten af dit liv. Det kan være et godt afbræk fra studierne samtidig med at du kan fordybe dig i dit interesseområde og blive klogere på lige netop det, du elsker i dit liv.

Du møder nye mennesker med samme interesse

Uanset hvad du interesserer dig for, så er du ikke den eneste, selvom det nogle gange måske godt kan virke sådan. Det er ikke sikkert, at du kan finde andre med samme interesse i din omgangskreds, men det kan du på et højskoleophold inden for dit interesseområde. Hvis du f.eks. går med en drøm om at blive skuespiller, så vil et ophold på en skuespil højskole hjælpe dig med at lære nye mennesker at kende, som har samme interesser som dig. Det kan skabe venskaber for livet, uanset om I bor langt fra hinanden eller tæt på.

Du forbedrer din kvote-2-ansøgning

Hvis du skal søge ind på din drømmeuddannelse, men ikke ligefrem har karaktergennemsnittet til det, så kan et højskoleophold være en god løsning. Det er nemlig en god polstring til din kvote-2-ansøgning, når du har været på højskole, især når fagene har været relevante for det uddannelse, du gerne vil ind på. Hvis du f.eks. gerne vil søge ind på Den Danske Scenekunstskole, så kan et ophold på en skuespil højskole være dét, der adskiller dig fra de andre. Det kan nemlig give dig nogle helt unikke færdigheder og erfaring, som andre ikke nødvendigvis sidder inde med. Det gælder dog også, hvis du vil ind på en anden uddannelse, men ikke helt opfylder kravene.